Team F & Selectieteam

BRANDING, DRUKWERK

De klantvraag

Sinds februari 2021 werk ik als freelance grafisch ontwerper voor Team F, een bedrijf in Nijmegen dat ondernemers helpt op het gebied van marketing en communicatie. Hugo, de eigenaar van Team F, wilde al een tijdje een nieuwe frisse branding. Hij vroeg mij om een nieuw logo te ontwerpen met daarbij horende huisstijlelementen. Naast deze branding voor Team F mocht ik ook aan de slag voor het ‘broertje’ Selectieteam. Dit nieuwe bedrijf van Hugo helpt ondernemers met werving en selectie van nieuwe werknemers. De werkzaamheden van Team F en Selectieteam vullen elkaar aan. In de nieuwe branding mag dit duidelijk worden door logo’s die met elkaar overeenkomen. 

De doelgroep

Voor zowel Team F als Selectieteam is de doelgroep kleine/middelbare ondernemers uit regio Nijmegen. De branding moet uniek en herkenbaar zijn, zodat Team F en Selectieteam zich onderscheiden van concurrenten. 

Het proces

De logo’s van Team F en Selectieteam moesten bepaalde overeenkomsten krijgen waardoor het duidelijk is dat de twee bedrijven ‘broertjes’ zijn. Het voormalige logo van Team F bestond uit een schild, dit zie je ook vaak terug bij voetbalclubs. Aangezien Team F ook een ‘team’ is, was het logo daarop gebaseerd. Hugo gaf aan dat hij het tof zou vinden als dit schild ook in de nieuwe logo’s terug zou komen, maar dan op een modernere manier. Daarnaast stond vast dat het logo en de branding van Team F de kleur blauw kregen om consistent te blijven met de voormalige branding. Voor Selectieteam was ik vrij om te kijken naar passende kleuren. 

Ik ging aan de slag met schetsen voor beide logo’s. Al snel kwam ik tot het idee om de letters F en S het schild te laten vormen. 

Mijn schetsen werkte ik uit tot een digitaal opzetje van verschillende logo’s. Voor Selectieteam werkte ik de logo’s uit in twee kleuren: oranje en in paars. Beide kleuren ogen professioneel een krachtig, maar toch is de uitstraling verschillend. 

Uiteindelijk kozen we voor het onderste ontwerp en de kleur paars voor het logo van Selectieteam. Ik voerde nog een aantal wijzigingen door qua uitlijning en typografie. Op basis van de logo’s ging ik aan de slag met de branding, deze bevat kleuren, typografie, drukwerk en social media posts.